top of page

4 tips voor het schrijven van een goede tekst die indruk maakt

Je hebt maar één kans om een goede tekst te schrijven die meteen indruk maakt. In slechts enkele seconden beslist je bezoeker of hij al dan niet verder zal lezen of afhaken. Maar hoe pak je dat concreet aan en neem je iemand mee in je verhaal? Ik geef 4 tips voor het schrijven van een goede tekst die je lezer in één ruk wil uitlezen!


Gebruik een pakkende titel die de aandacht trekt


Besteed veel aandacht aan je titel. De titel bepaalt vaak of iemand verder leest of niet. Een sterke, pakkende titel trekt je lezer als het ware naar je verhaal, waar je je boodschap verder opbouwt. Choqueer met een bizar statement, stel een vraag waarop de meeste mensen ‘ja’ antwoorden of gebruik een citaat dat aanspreekt. Ook het gebruik van cijfers en lijstjes doen het goed om lezers naar je artikel te trekken.


En vergeet ook geen sterke afbeelding toe te voegen. Ons oog valt eerst op beeld, dan pas op tekst. Een goed beeld schept alvast de sfeer van je artikel zodat je lezer weet wat hij kan verwachten. Spreekt je foto alvast aan? Dan heb je al een voet tussen de deur en is de kans groter dat je lezer verder klikt.


Schrijf een inleiding die de interesse prikkelt


Een goede tekst bevat zonder twijfel een sterke inleiding als binnenkomer. In de intro schets je wat er verderop in je artikel komt en wek je interesse om verder te lezen. Je lezer wil hierbij het gevoel hebben dat je artikel waarde heeft voor hem, dat hij er iets van opsteekt. Schrijf dus kort wat er nog komt en laat hem goesting krijgen naar meer!


Gebruik tussentitels die je lezer de weg wijzen


Het gebruik van subtitels zijn erg belangrijk als je een goede tekst wil schrijven. Ze ‘breken’ je artikel en maken het dus luchtiger en leesbaarder. Ook brengen tussentitels structuur. Ze wijzen je als het ware de weg doorheen je tekst, en brengen je vlot van de inleiding naar het slot. En geef toe, van een ellenlange brok tekst zonder enige structuur begin je nu al te geeuwen, toch?


Sluit af met een korte samenvatting en zet aan tot actie


Heb je je lezer tot aan het slot van je artikel gekregen? Top! Een bewijs dat je een goede tekst neergepend hebt ;-) En hoe belangrijk je intro is, zo belangrijk is ook de outro van je tekst. Denk maar aan het dessert op restaurant: als het voor- en hoofdgerecht al subliem waren, dan liggen je verwachtingen hoog en zal je uitkijken naar het dessert. Maar als dat dessert dan blijkt tegen te vallen, dan zal je de tafel teleurgesteld verlaten…


Zorg dus ook voor een einde van je artikel dat kort en duidelijk de rest van je tekst weergeeft. Voeg tot slot ook een duidelijke call-to-action toe die je potentiële klant aanspoort tot actie.

Wat wil je met je tekst bereiken? Heb je net de werking van een product beschreven en beoordeeld, dan zal je je lezer naar je webshop willen leiden en aanzetten tot de aankoop ervan.


Kortom, zorg voor een sterke eerste indruk en stel je lezer niet teleur! Dat doe je met een pakkende titel, een sprekend beeld en een prikkelende inleiding. Wijs je lezer vervolgens de weg met tussentitels, en eindig met een kort slot waarin je aanzet tot actie.


En heb je hulp nodig bij het schrijven van een goede tekst die aanspreekt?

Stuur me dan snel een berichtje!




Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page